De nieuwe manier van lesgeven
De afgelopen maanden heb je je leerlingen heel weinig gezien. Van de een op de andere dag moest heel het land in quarantaine en kon je niet meer naar school om les te geven. Dit is even schrikken geweest en heel erg wennen. Zeker niet alleen voor de leerlingen. Als docent is dit ook iets nieuws en ook heel zwaar. We hebben gezien dat het soms erg chaotisch kon zijn en dat het bijhouden van iedereen zijn werk soms bijna niet te doen is. Daarnaast hebben we met zijn allen ook weer nieuwe manieren gevonden van lesgeven.
Wat zijn de voor- en nadelen van het nieuwe normaal?
Met het online lesgeven zijn er ook online leren voordelen die erbij komen kijken. Je kunt zelf bepalen hoe je dit per leerling inplant en je kunt verschillende groepen maken. Zo kun je kinderen die erg veel moeite hebben apart opbellen en samen momenten inplannen om iets uit te voeren en de leerlingen waarbij het lukt kun je meer en ingewikkelder werk geven om uit te proberen.
Het nadeel van online lesgeven en online leren is dat het erg moeilijk is dit te controleren. Op internet is alles binnen enkele seconden op te zoeken waardoor je niet zeker weet of de leerling dit heeft geleerd, opgezocht heeft of zelfs door een ander heeft laten maken. Gelukkig komen er steeds meer tools om online toetsen te vergrendelen en controles uit te voeren. Hier zal niet iedere leerling blij mee zijn, maar als docent heb je natuurlijk het beste voor.
Nu de scholen langzaamaan opengaan en je weer op de standaard manier les kunt geven is het goed om eerst met iedereen te zitten. Je kunt samen sparren met een nieuwe manier van lesgeven. Waarschijnlijk zitten er leerlingen tussen die thuis beter presteerde dan in het klaslokaal en andersom.